Tuesday, September 25, 2012

ini pasal mastercheh!

malam ni amat tenang tetapi bosan. sebabnya, sebaik saja aku sampai dari rumah norasid tadi, iffah dan irfaan seperti berpakat2 pula tidur awal malam ni. biasanya, kalau abang tidur, adik akan berjaga atau sebaliknya. namun, malam ni berbeza sikitlah. dua2 pun tidur awal.

sudahnya, malam ini menjadi amat sunyi pula. jadi, aktiviti main psp atau ps2 dengan abang dibatalkan serta-mertalah. kalau tak, meriahlah sikit bilik bacaan AKA bilik ps2 aku. kemudian, mem sibuk kat bawah entah apa yang dibuatnya.

akibat kelainan yang muncul ini, aku telah membuat keputusan tanpa bertanya kepada sesiapa iaitu keputusan aktiviti apakah yang patut dibuat. keputusannya ialah menonton masterchef. malangnya, aktiviti yang dijalankan dalam masterchef ni lebih kurang je dengan aktiviti yang dia buat tahun lepas.

kali ni diaorng pergi sekolah SBT n jadi tukang masak di kantin untuk 600 pelajar lebihlah. jadi, aku nontonlah rancangan ni dengan keterujaan yang berkurangan.  sebabnya satu je. aku amat tak suka kalau masakan2 yang diaorang masak tu, dinilai sedap atau tidaknya oleh budak2 atau orang2 yang boleh dipancing undinya. sebagai contoh, mungkin geng  merah  ada ahli2 perempuannya yang amatlah sweet n ahli lelakinya pula amatlah hensem. aku rasa kalau geng sweethensem tambah sikit ayat2 cinta semasa mencedok makanan untuk budak2 yang menadah pinggan tu, mesti undi itu berjaya dipancing. ni contohlah. jadi, undian terhadap kerja2 masakan tu dah macam takde kena-mengena dengan sedaphampehnya makanan tu lagi.

tu yang aku tak suka. aku suka kalau masa nak tentukan kemenangan pihak yang bertanding, tidak berlaku aktiviti memancing undi. budak2 yang makan dibenarkan makan dengan amannya dan dengan amat sopan pula membuat keputusan sendiri tentang makanan mana yang sedap. macam tu barulah betul. n barulah kita dapat cari kumpulan mana yang betul-betul sedap masakannya dan bukan pandai memancingnya.

so, sebab kaedah pengundian yang aku kurang gemar ni digunakan, aku tukarkanlah nama rancangan ni dengan nama MASTERCHEH! .

tengok gambar lagi.


ni gambar kerengga yang aku berjaya rakam di belakang sekolah sewaktu cikgu yusof dengan amat rancaknya mengajar akaun. terima kasih kepada syairah farhana kerana meminjamkan dia punya 90mm macro lens tamron. syairah memang best!

tengkius.

No comments: