Monday, October 8, 2012

perihal kesabaran melayan karenah anak2

Aku sedang tidur petang tadi ketika secara tiba-tiba pula irfaan mengejutkan aku. rasanya baru je aku tidur. ingatkan mem yang suruh dia kejutkan aku, rupa2nya dia sendiri yang kejutkan aku. so, dalam keadaan malas2 macam tu aku dengar dia cakap, "Jomla papa main game kereta tayar besar dengan ipan," katanya.

aduhai, dia kejutkan aku sebab nak ajak main ps2 rupa2nya. aduii, anak ini. dahlah aku jenis manusia yang susah nak tidur. kadang2tu baring2 dekat 20 minit pun belum tentu dapat tidur. padahal badan dah penat.

so, dengan malas2 macam tu aku pergi bilik bacaan AKA bilik ps2 jugak, layan dia main ps2. macam biasalah bila kita main dengan anak kecil, kita biarkanlah dia menang. itu biasalah. tapi hari ni, yang betul2 mencabar kesabaran ialah, dahle aku baru je tidur dia dah kejutkan untuk main game, dah tu main tak sampai 10 minit, dia kata, "tanaklah main game ni. game ni tak best la," katanya sambil tinggalkan aku macam tu.

kemudian, bila aku pergi ke ruang tengah-ruang nonton TV-elok je dia layan psp pulak. aduhai! nak nonton TV, iffah tengah enjoy layan Baby TV. takkan tiba2 nak tukar channel kan? haih.

kesimpulannya, anak2 ni semakin membesar, semakin mencabar nak melayannya. aku mohon Allah tingkatkan kesabaran dalam diri aku. kalaulah puteri isyatur radhiah baca entry ni, dia akan cakap dalam hati dia, 'tu baru dua orang anak hang. anak aku lima orang. hang bayangkanlah berapa banyak kesabaran yang aku perlu ada,'. ini aku rasalah.

apa2pun, aku amat bersyukur ke hadrat Ilahi kerana kurniaan dua orang anak ini-sebab aku memikirkan betapa tak berserinya hidup aku tanpa mereka berdua ini.

tengok gambar. irfaan selalunya memberi cabaran kalu nak ambik gambar dia-ugutan demi ugutan kadang2 tak jalan langsung. 

 gambar 1: suka keluarkan lidah. hensem sangatlah kononnya tu.
 gambar 2: suka lompat2. enjoy sangatlah kononnya tu.
 gambar 3: tiba2 je waktu nak ambik gambar. ada topeng kat muka dia. dah tu mati2 tanak tanggalkan.
 gambar 4: aksi mulut yang tidak disangka2.
 tapi kalau dia senyum betul2, aduhai anakku. cuma gambar senyum macam ni amatlah sukar untuk diperoleh. takpe, aku akan banyak2 tabahkan hati.

byes.

No comments: