Wednesday, June 18, 2008

OPKIM by KKTAZ UM 99/2000 di KG. SELANYAU, MIRI



aduhai!


ketika aku berdiri di muka pintu bagi menyambut kedatangan penduduk kampung di selanyau, miri yang datang ke kenduri doa selamat di rumah abang khamis, wajah2 yang hampir lapan tahun tidak kulihat masih ceria tersenyum memandangku, juga menyambutku.
kemudian, tidak lama kemudian acara bermula. aku sibuk dengan kameraku merakam detik2yg korang dapat lihat jika korang klikkan pada foto galeriku.

bukan gambar itulah yang aku ingin fokuskan. gambar itu sekadar untuk ditataplah. cuma, aku tersentuh dengan kemesraan dan cara mereka menyambut kedatanganku kembali ke kampung itu. seolah2 mereka begitu mengenaliku.cuma, rasa simpati dan kesian sahaja yang melimpah2 di kolam hatiku.

"pak cik dah telefon dia beberapa kali, tapi tak ada orang yang angkat telefon," kata pakcik itu. kemudian, pakcik itu menambah lagi kata-katanya.
"baru-baru ini, pakcik telefon dia lagi. tapi, yang menjawabnya orang lain, bukan dia," katanya.

"Tataulah. pakcik dengar dia sudah berkahwin," satu suara lagi mencelah.

itulah yang membuatkan aku berasa kesian kepada orang kampung itu yang sebenarnya masih mengharapkan atau menunggu anak angkat dari semenanjung yang pernah tinggal di rumah mereka hampir seminggu, lapan tahun yang lalu. mereka tertanya-tanya, apakah perkembangan anak angkat mereka. namun, aku sedih sebab ada di antara anak angkat itu tidak menghubungi keluarga angkat mereka langsung selepas pulang dari miri lapan tahun yang lalu.

terima kasihlah kepada encik Ang yang merupakan salah seorang peserta aktiviti OPKIM yang masih lagi menghubungi ibu angkatnya. melalui emak angkatnya yang aku temui, aku mendapat tahu bahawa Ang baru sahaja melangsungkan perkahwinan dan kini berada di luar negara untuk menyambung pelajarannya. semoga Ang menjadi salah seorang peguam yang terbaik di negara kita nanti. hakikatnya, pemuda cina itu masih menghubungi keluarga angkatnya di miri walaupun aspek budaya dan bahasa serta agama jauh membezakan mereka.

jadi, buat kawan2 yang pernah ke miri sarawak bersamaku dahulu, tolonglah hubungi keluarga angkat kalian di sana. mereka amat merindui kalian. untuk pengetahuan kalian, aku diserbu di sana pada hari pertama aku tiba di kampung itu. bukannya sebab mereka nak tengok perkembanganku, sebaliknya masing-masing bertanyakan tentang kalian, anak angkat mereka.

malangnya, aku tidak ada jawapan untuk soalan-soalan mereka itu!

4 comments:

Anonymous said...

sronok x dkt kg selanyau???
len kali pakcik nak dtg lagi x??

. said...

best kan kat kampung selanyau..

. said...

best kan kat kampung selanyau..

. said...

best kan kat kampuns selanyau..