Saturday, July 12, 2008

cintaku pada bola sepak

bila aku nemulis sebuah novel yang bertunjangkan sukan bola sepak, yang kemudiannya aku letakkan pada tajuknya nama pemain yang paling aku gemari iaitu Zinedine Yazid Zidane, korang boleh bayangkanlah betapa aku amat meminati sukan ini.

sebenarnya, aku ta' pandai main bola sepak pun. tapi, minat sangat pada sukan ini. dalam dua bulan lepas, aku membaca novel remaja bertajuk Priiit! karya Alias Ismail. terima kasihlah alias ismail kerana dalam buku itu mengingatkan kembali kepada khalayak pembaca tentang kehebatan pasukan bola sepak Malaysia suatu ketika dulu. menurut buku itu, pasukan bola sepak negara kita pernah beraksi di pusingan akhir bola sepak sukan olimpik di Munich, Jerman pada tahun 1972.

tetapi sekarang...haih

dahulu, pasukan bola sepak Malaysia pernah menewaskan seteru seperti pasukan Korea Selatan (3-0) walaupun Super Mokh (mokhtar Dahari tidak bermain. kita pernah menewaskan Singapura (6-0) dan Indonesia (6-1). pada masa itu, pasukan seperti Myanmar dan laos tak usah cakaplah. pasukan belasahan Malaysia beb!

tetapi sekarang...haih

kali terakhir kita mengalahkan korea selatan ialah pada tahun 1985 (1-0) melalui jaringan Dollah Salleh dalam perlawanan di Kuala Lumpur. tapi semasa kita berkunjung ke Seoul dalam pusingan kedua, kita tewas (0-2). itupun masih kira hebatlah.

tetapi sekarang...haih

sekarang park ji sung dah bermain dengan Manchester United! dimana pemain negara kita? ada, di tepi bilik persalinan kerana sedang melayan emosi yang terganggu sehingga menyepak cermin kaca bilik persalinan sehingga pecah. pecah beb cermin tu! hebat tuu.. jadi, itulah kehebatan pemain kita buat masa ini.

aku ada baca info pasal ranking pasukan bola sepak sedunia. spain dah jadi pasukan terbaik di dunia selepas memenangi EURO 2008 baru-baru ini. korang tengoklah sendiri kat bawah ni.

1 Spain
2 Italy
3 Germany
4 Brazil
5 Netherlands
6 Argentina
7 Croatia
8 Czech Republic
9 Portugal
10 France
11 Russia
12 Romania
13 Cameroon
14 Turkey
15 England
16 Scotland
17 Bulgaria
18 Greece
19 Mexico
20 Ghana
34 Japan
53 Korea Republic
111 Thailand
124 Vietnam
127 Singapore
132 Indonesia
164 Myanmar
166 Malaysia
169 Philippines
187 Brunei Darussalam
189 Laos
199 Timor-Leste


aku maleh nak analisis la. korang tengok sendirilah. buat sakit hati je.

okies, byes!

No comments: