Friday, October 16, 2009

aku dan pemimpin

adalah satu malam tu aku menonton tv-buletin utama-seorang perwakilan umno berkata," pemimpin patut selalu turun ke padang-lihat keadaan rakyat"-maaf ye, penulisan ni tak menjuruskan kepada parti umno atau mana2 parti yang lain. penulisan ini mengimbau perkara yang diperkataan oleh perwakilan itu.

satu
kenapa ada timbul persoalan pemimpin kena selalu turun ke padang-jelasnya, pemimpin yang kita pilih sekarang ni tidak turun ke padang-jadi, untuk apa dia menjadi pemimpin kalau dia tidak menunjukkan kepimpinan-pastilah objektifnya menjadi pemimpin ialah mengisi kantong sendiri dan kantong suku-sakat-lalu terkeluarlah dia daripada ciri2 pemimpin yang sepatutnya.

dua
sudah menjadi lumrah apabila pemimpin besar turun ke padang-pemimpin setempat pula bukan main lagi rancak menyembunyikan segala sisi2 gelap kawasan pimpinannya-lalu terpadamlah sisi gelap kawasan itu dari sudut pandangan pemimpin besar ini-sudahnya-semuanya baik-baik sahaja. jadi, siapa yang menderita. kitalah-kitalah yang tadinya berusaha keras menyembunyikan keadaan sebenar.

tiga
mengapa tidak jika seseorang pemimpin besar itu ingin turun padang-turun sahajalah-tak perlulah dicanang2kan dua tiga bulan sebelum itu-oh pastilah itu akan menjadi salah prosudernya-kerana nantinya pastilah tidak ada sambutan besar-besaran yang menuntut perbelanjaan dan pengorbanan yang juga besar2an-pastilah tiada pukulan kompang-pentas utama-dewan pasti berhabuk-kampung pasti comot-momot dengan sampah sarap-tiadalah penduduk kampung yang bergaya dengan baju batiknya-tiadalah jamuan khas buat pemimpin besar-air sirap segelas manalah memadai-oh siapakah nanti yang akan menderita-penduduk kampung juga.

jadi, bagaimanakah seidealnya seseorang pemimpin menjalankan sesuatu yang sepatutnya menjadi rutinnya-iaitu turun ke padang?

menurut hemat aku-seorang rakyat biasa-contohilah pemimpin zaman khulafa ar rasyidin- di mana pemimpin turun ke padang dengan pakaian cabuk sehingga tidak dikenali oleh rakyat jelata-tiada pengiring-tiada kompang-yang ada hanyalah hati yang tulus ikhlas untuk membantu rakyat jelata-kalau itu terlalu jauhpun untuk dicontohi-dalam sastera melayu ada menyebut seorang sultan keluar pada waktu malam menangkap pencuri-jadilah pemimpin yang begitu-tak bolehkah?

rasa akulah
tak boleh. masakan pemimpin sekarang ni pakai baju cabuk pergi berjumpa rakyat-jatuhlah maruahnya nanti-takkanlah nak keluar begitu saja bertemu rakyat-tanpa pengiring-tanpa kompang-tanpa bunga manggar- tanpa karpet merah-oh sudah tentulah tindakan itu mengundang bahaya kepada pemimpin besar-keselamatan pemimpin besar mestilah diutamakan dan bukan pula sibuk mengutamakan keselamatan rakyat-walaupun slogan mengatakan rakyat mesti didahulukan-ah itu mungkin sekadar slogan saja-untuk menyedapkan laungan kalau2 ada perhimpunan besar nanti.

harapan akulah
pemimpin2 yang ada sekarang ni ikhlas memimpin-saranan seorang pemimpin lain bahawa mereka perlu pergi sekolah semula ialah saranan yang amat bagus-saranan ini patutnya tidaklah terhad kepada parti tertentu sahaja-saranan ini patut ke atas semua pemimpin kerana payah betul nak cari pemimpin yang benar2 ikhlas-yang biasa kita jumpa ialah pemimpin yang bercuti bilamana ada wartawan nak bertanya soalan tentang masalah yang timbul di kawasan pimpinannya.

oh sudahlah.

byes.

No comments: