Tuesday, October 20, 2009

anak dan ibu (si)

sesuatu yang comel telah berlaku hari ini-pada firasat akulah.

betapa seorang ibu itu ialah kawan baik anaknya
yang mana mereka selalu bertukar pendapat
atau mereka selalu bertengkar kemudian berbaik2 semula
yang mana si ibu biasanya lebih memahami si anak berbanding si bapa memahami si anak

hari ini-ketika aku di klinik-atas sebab2 yang telah menyebabkan-adalah seorang ibu ini-agak moden orangnya-dengan seorang anak lelaki yang comel-melangkah masuk ke klinik-aku kemudiannya masuk ke dalam salah sebuah bilik rawatan-kemudian aku terdengar dari luar seorang anak meraung2 tanak masuk ke dalam bilik berjumpa doktor yang satu lagi-kemudian aku keluarlah-dan mendapati si anak yang meraung2 tadi dan si ibu telahpun berada di luar bilik rawatan-ketika cik misi memanggil nama si anak tu-si ibu pun pergi mengambil ubat dan diekori oleh si anak yang kemudiannya berdiri betul2 mengadap ke arah si ibu-ketika si ibu selesai mengambil ubat- aku perasan si anak ni menjelirkan lidahnya ke arah si ibu (oh alangkah comelnya)-si anak bukan kurang ajar-bukan nakal-tetapi sekadar protes atau luahan rasa tidak puas hati sebab dipaksa masuk ke bilik rawatan oleh si ibu-si anak kemudiannya duduk kembali di sebelah ibunya yang tertawa kecil melihat telatah anaknya itu-si anak memeluk si ibu pula sebelum kedua2nya keluar meninggalkan klinik.

saat itulah
aku terkenangkan irfaan
yang buat masa ini, saban waktunya
menyebut mama,mama,mama
sebagai bapa-aku hanya mampu mengeluh
melihat betapa akrabnya irfaan dengan puan salmiza
walaupun saban waktu aku telah pun luangkan masa untuknya
namun yang selalu di mulutnya mama, mama, mama dan begitulah seterusnya.
(jeles,jeles,jeles,jeles,jeles,jeles,jeles,jeles)


byes!

2 comments:

Unknown said...

mmg terserlah kejelesannya!

alias derais said...

yelah-aku tak menafikannya-aku akan berusaha memithalikan lagi diriku ini.