Thursday, November 12, 2009

hari yang malang barangkali

namun itulah hakikatnya. bukan semua anak2 sedar betapa sayangnya ibu bapa mereka terhadap mereka. atas sebab2 inilah aku menetapkan bahawa hari ini hari yang malang barangkali.

hari ini hari terbuka di sekolahku-tuan-tuan puteri telahpun dengan tanpa segan silunya meminta aku agar tidak menghebahkan kepada ibu bapa mereka pasal kelakuan mereka yang sebenarnya mereka sedar tidak begitu sesuai itu. haih, budak2 zaman sekarang- jadi, dapatlah aku dengar ayat-ayat yang berbunyi begini siang tadi;

1)cikgu, nanti kalau mak bapak saya datang, cekgu cover2 sikit tau-kalau mak bapak saya tanya pasal perangai saya, cekgu cakaplah semuanya ok.
2)bapak saya tu suka bebellah cekgu. kalau cekgu tak cover saya, habislah saya kena bebel ni.

haih. n haih. aku dengar2 jelah tuan2 puteri membebel. yang lebih memalangkan keadaan ialah bila ada satu tuan puteri ni, teramatlah melampau sikapnya. emak yang melahirkannya itu datanglah dengan bapanya dengan tujuan nak marahkan aku sebab tak pernah kasi rekod pencapaian kepada mereka-so, mereka tak tau pencapaian anak mereka-so, dipendekkan cerita, pihak sekolahlah yg bersalah dalam hal ini.

namun, selepas mendengar penjelasan aku, tertutuplah mulut yang tadinya agak lancanglah juga-kenapa? sebab tak satupun yg dikatakannya itu betul-dan-si ibu tadi menyedari betapa anaknya itu amatlah mengecewakan sikapnya. sepanjang satu tahun ni, tak satupun surat yg sekolah kasi kepada ibu bapa sampai ke tangan mereka-tak satupun salinan laporan pencapaian pelajar yg diberikan oleh guru kelas sampai ke tangan ibu bapa-sedihlah-apa lagi yang boleh dibuat. buat muka sedihlah-mula2 aku tak kesian sangat sebab aku dah terbiasa dengan keadaan tu-tapi, lama2 bila aku dapat melihat sejujurnya rasa kecewa yang ditunjukkan dari air muka ibu bapa tu-aku pun ikut sedih dan kecewalah.

sampainya hati-sampainya hati mengecewakan ibu bapa yang telahpun bertungkus-lumus membahagiakan anak yang sebenarnya langsung tidak fikir soal membahagiakan pula ibu bapanya-alangkah kecewanya.

jadi, jika adalah pelajar yang gigih membaca entri ini-tolonglah renung dalam diri, sudah cukuplah kalian membahagiakan ibu bapa yang selama ini tak pernah rela walau seekor semutpun menggigit kulit tubuh kalian-demi kasih dan sayang. berubahlah sebelum terlambat.

oh sudahlah.
ni gambar cik abang yang ada empat hari lagi nak cukup umur satu tahun. yeay, satu tahun hampir dilalui dengan jayanya sebagai seorang bapa. nyehehe (ketawa stail azrianna, cik sahsiah terpuji tu).

ni pula gambar ko-te-auw kerang yang aku gorengkan tetapi dicemburui pula oleh cik sahsiah terpuji. katanya," nampak je macam best, tapi rasa pasti tak best." amat terserlah kecemburuannya itu.

bye.

No comments: