Monday, February 7, 2011

adakah rupa aku ini iras-iras lelaki bangla yang bersepah-sepah kat Malaysia ni?

gambar permainan irfaan dan hadiah epal merah daripada lani-aku amik di laman sempit rumahku. oh, hijaunyee.

aku berada di kedai pasu. sebabnya, aku nak beli pasu yang membolehkan aku tanam pokok benban dan satu spesis pokok lagi. aku dah deal satu pasu ni dengan pekerja bangla tu, tetapi ada satu pasangan pembeli ni dengan agak kurang wajarlah telah memanggil pekerja ni ke tempatnya-lalu aku ditinggalkan bersendirian.

dan waktu itulah datangnya satu lelaki cina ini menyapaku dengan pantas dan mencipta perbualan yang pantas.

kata beliau: eh abang, itu pasu kalau saya mau beli berapa dia punya harga. ala, kasi murahlah ye.
kata aku: ayo, tak boleh kasi murahlah toke. minta maaflah.
kata beliau: jangan ini macamlah. sekarang chinise new year maaa. harga kasi murahlah.
kata aku: toke, saya memang tak boleh kasi murah. saya pun tatau berapa dia punya harga.

lalu beliau memandang ke arahku dengan perasaan hairan pula. mungkin dalam hati beliau, beliau berkata begini. aku agaklah: apa punya pekerja. harga pasu pun tatau. ataupun lebih kasar: tak guna punya bangla!

kata aku selepas melihat beliau kehairanan: saya tak boleh kasi murah toke. sebab, saya bukan kerja sini. saya pun mau beli pasu macam u juga.

dan beliau tersengihlah.

lalu kata beliau: aiya, sorry, sorry. saya ingat u kerja sini.
kata aku: tak adalah toke. saya pun tunggu pekerja tu datang sini. dia ada ramai customer tapi pekerja sikit-

dan kami pun berbual2lah sekejap. part ni aku tanak storylah-tak best.

persoalannya:
1)adakah rupa aku ini iras-iras lelaki bangla yang bersepah-sepah kat Malaysia ni?

hmm, musykil.

No comments: