Friday, July 8, 2011

anak ini, kadang-kadang menjadi terlalu chomel (episod tiga)


malam tadilah aka 7 jun 2011.

aku sedang menonton televisyen dengan mem. irfaan sedang baring-baring sambil hisap susu botol di sebelah mem yang sedang berbaring. iffah pula sibuk menyulur ke sana ke marilah. akhirnya, setelah kepenatan, beliau membuat keputusan untuk berbaring pula.

ketika beliau berbaring hampir dengan abang itulah aku melihat perilaku anak-anak kecil ini. iffah berbaring amat hampir dengan aku tetapi kakinya yang comel itu mampu menyentuh kepala dan badan abang. kemudian, aku terpandang sesuatu yang kemudiannya menjadi hiburan aku dan mem malam tadi.

sewaktu abang sedang leka melayan susu botolnya, si adik ni menghulurkan kakinya yang kecil ini ke atas bantal abang lalu menggosok kepala abang dengan kakinya. abang beralih pandangan ke arahnya. mereka bertentang mata sekejaplah. secara spontan jugalah kaki iffah berhenti menggosok kepala abangnya. bila abang mengalih pandangan ke arah kaca tv, perbuatan yang sama diulang lagi. aku mencuit mem dan memuncungkan mulut ke arah kaki adik. beliau tersenyumlah melihat kerenah di adik dan abang ni.

dua tiga kali iffah berbuat begitu, akhirnya irfaan hilang sabar.
"adik ni, janganlah kacau abang," jeritnya sambil menolak kaki adik. "Kacau je," katanya lagi. dan iffah berkebil-kebil sekejap sambil kemudiannya menjerit kuat seperti kebiasaan bila memberi respons terhadap acahan sesiapa.

oh anak-anak dah mula pandai bergurau dan barangkali tak lama lagi bergaduh. hmm, hidup semakin bertambah meriah.

p/s: aku tengah fikir bagaimana sahabatku yang beranak lima itu menghadapi kehidupan hariannya dengan putera dan puteri beliau.

No comments: