Sunday, July 27, 2008

bila seseorang menyapa

hari ini, entah apa tuahnya, atau hikmahnya, aku disapa seseorang. seseorang dari salah seorang yang sebelum2 ini membangkitkan rasa kagumku.

waktu itu, aku baru sahaja turun dari satu bangunan ilmu. mungkin itulah antara lain kelebihan yang Tuhan berikan kepadaku kerana kesanggupanku menjalankan kelas tambahan buat anak2 kecil yang bakal berperang dengan UPSR pada bulan September ini.

sebelum ini, aku tak pernah mengajar pada hari Ahad. cuma, jemputan oleh pemilik pusat tuisyen itu agar aku menolongnya mengajar dua kelas pada setiap hari Ahad bagi tempoh dua bulan sahaja aku terima.

atas dasar memberi pertolongan pada yang amat memerlukan pertolongan, aku terimalah permintaan itu walaupun sebelum ini, aku tidak akan mengajar pada hari Ahad, hari yang mana aku kategorikan sebagai hari keluarga bagi keluarga kecilku.

"alias," sapa lelaki itu yang tatkala itu berada di tempat duduk keretanya. tingkap kereta di bahagian pemandunya dibuka luas2.

sebetulnya, aku tak kenal langsung orang yang menyapaku itu. memang aku tak kenal langsung.sebaik menoleh ke belakang, aku membalas senyuman kepada penyapa itu dan aku yang saat itu telahpun membuka pintu keretaku berpatah balik pergi ke arah penyapa itu dengan perasaan yang berbaur kehairanan.

sebaik sahaja aku tiba di tepi pintu keretanya, salam dihulurkan.

"Ami masra," penyapa itu memperkenalkan dirinya ketika kami bersalaman.aku agak terkejut juga kerana nama itu bukanlah asing dalam dunia penyair tanah air.
"dah banyak menulis?" soalnya.
"oh, adalah sikit. saya baru mula menulis tahun lepas. sebelum ni pun menulis juga, tapi tak pernah terbitkan sebab saya sendiri pun tak tau boleh menulis ke tidak," balasku merendah diri.dia tersenyum mendengarnya. kemudian, kami berbicara sebentar sebelum akhirnya sempat bertukar nombor telefon.

aku kembali ke keretaku dan sempatlah aku mendengar kata2 beliau bahawa "kalau ada apa-apa, contactlah," katanya. aku berpaling ke belakang dan keretanya mula meluncur pergi.

huiyo, AMI MASRA yang menyapa aku rupa2nya. aku memang meminati penulisan sajak. cuma, aku tak pandai menulis. dulu, aku belajar menulis puisi dengan A. Wahab ali dan zubir ali. aku pernah juga ikut bengkel yang diberikan oleh hasyim yaakob dan W. S Rendra. tapi itu cerita dulu2lah.

tapi entahlah. setakat ini, daripada banyak2 puisi ynag aku tulis, hanya satu sajak aku yang membanggakan iaitu sajak yang aku tulis dan menjadi johan bagi majlis deklamasi sajak berunsur keislaman peringkat intervarsiti yang dideklamasikan oleh sahabatku(aku bangga amat pada masa itu).

itulah sebabnya apabila Marsli N.O ada menyapa di blog ini hari itu, aku gembira amat. sebab Marsli pun tersohor beb! hari ini, Ami Masra pula yang menyapa aku. pun aku gembira amat.

rupa2nya, salah seorang anak kecil yang aku ajar di pusat tuisyen itu ialah anak Ami Masra. agaknya anak kecil ini memberitahu bapanya bahawa guru tuisyen barunya ini seorang penulis sepertinya juga.

pastinya si anak tak tau cikgunya yang dah tua ni masih muda amat dalam bidang penulisan jika nak dibandingkan dengan bapanya yang sudah tersohor itu. kat bawah ni aku letakkan salah satu puisi beliau yang telah disiarkan dalam salah sebuah majalah.

MATA YANG MELIHAT

Mata sering membawa
seribu bencana
mata yang melihat
dengan daya fikir
diberikanNya ladang ketenangan
mata yang merenung
dengan rasa insaf
dianugerahkanNya kebun kedamaian
mata yang meneliti
dengan setulus hati
dihamparkanNya padang kekayaan
mata yang memerhati
dengan seikhlas kebaikan
dibalasNya lautan pahala
mata yang memandang
dengan seribu nafsu
dibalasNya dengan kesakitan
yang amat pedih!

Ami Masra
Jelita Mac 1999

sajak ini pula oleh seorang lagi penyair yang aku minat. beliau berasal dari Terengganu dan sudah lama bermastautin di Pahang, iaitu Marsli N.o. rasa aku, Marsli dan Ami Masra ini seangkatan. kalau Marsli datang ke sini, tolong betulkan aku kalau fakta ini salah.

DI RUMAH ITU

Di rumah itu
seorang ayah duduk di tangga
menghitung baki usia
dan dari rahang rindunya
terdengar bisikan memanggil
"seorang anak
bilakah pulangmu
memotong rumput dan lalang
di laman hatiku."

Marsli N.O
dipetik dari Negeri, ini anak
November 1984


siapa yang tak kenal Marsli dengan puisi pendeknya. kependekan puisinya itulah yang akhirnya menjadi trademark Marsli N.O.

okies, byes!

4 comments:

Unknown said...

Orang yang mengkagumi tak kenal orang yang dikagumi, tapi orang yang dikagumi kenal orang yang mengkagumi.

Pelik tapi benar nih. kekeke.

alias derais said...

alah, aku kenal nama dia tapi tak pernah jumpa. tu yang boleh jadi macam tu.

jom le makan durian banyak2 wei. tak lama lagi nak puasa balik ni.

Anonymous said...

Cikgu sy dulu ni ami masra. Cikgu bm. Aminudin masri kalo x silap nama betulnya

azam abd rahman said...

tahniah... satu usaha terbaik meng-antologikan sajak2 dilaman maya...
http://azamabdrahman.blogspot.com/