Friday, January 23, 2009

comel-comot-pecat-kesempatan-membuak-buak-misteri

termasuk hari ni, kira dah banyak hari le aku mengajar di sekolah baru. dan, aku rasakan, aku pun dah tak baru sangat lagi di sekolah tu. budak2 ssc ada yang bertanya, "best ke cikgu di skol baru?" jawapannya, okey-okeylah. aku saja jelah nak ambik hati bekas pelajar. sebenarnya, persekitaran di skol baru ni best le jugak. komuniti student pun bagus. cikgu2 pun bagus.

aku dah kenal ramai pelajar. aku dah dapat hafal hampir semua pelajar yang aku ajar, terutamanya senior 1 fasih dan senior 2 bakti. senior 1 hormat dan senior 2 erat, ada beberapa nama yang tunggang terbalik aku panggilkan. sorrylah ye, aku mencuba sebaik mungkin ni.

selain daripada budak2 yang aku ajar, makin ramailah budak2 yang aku tak ajar pun kelas diaorang tapi aku mula kenal. contohnya, cik nadiah ramli, cik azrianna, cik shir lynn, cik wendy, cik atiqah AKA tiki (tengok je, tak pegang-ni moto kebanggaan dia), cik pui san (oh ye ke?), cik syahirah n ramai lagilah.

semuanya berjalan dgn baik. aku pun mula menikmati kesibukan mengajar di sekolah kluster ni. kerja demi kerja menjengah. aku tak heranlah lagi buat masa ni. ada juga budak2 kelas yang aku ajar tu, terutamanya senior 2 yang mula nak cuba amik KESEMPATAN atas sikapku yang kononnya mesra pelajar tu. amaran buat koranglah: korang memang tak kenal cikgu korang ni lagi. so, hati-hati beb!

oh , aku lupa nak cakap pasal senior 1 hormat. budak2 ni COMEL tau. diaorg punyalah bersemangat nak cantikkan kelas sampai sanggup mengecat dinding kelas. yang comelnya, diaorg ni kononnya bersatu hatilah mengecat dinding tapi sudahnya habis COMOT lantai kelas diaorg. lepas tu, timbul isu lain pulak. MISTERI kehilangan kura2 kelas diaorg. mujurlah aku tak dijadikan suspect walaupun pernah satu hari tu, aku mengugut nak campakkan kura2 diaorg tu ke dalam longkang tepi kelas-kasi bebas-sebab dia orang main kura2 tu masa aku tengah mengajar-dan sibuk pulak nak suruh aku pegang2 kura2 diaorg. aku rasa diaorg lupa ugutan aku tu sebab penat mengecat dan mencomotkan lantai dan kerusi kelas diaorg. oh, lagi satu, selamat tinggal buat puteri balkis, ajk bm senior 1 hormat yang akan pergi ke sekolah lain.

then senior 1 fasih pulak tak habis2 dgn motto 1 fasih rock! walaupun aku dah cakap, tak buleh guna moto tu. haih. then timbul isu lain pulak, iaitu isu nak PECAT ajk tuuut! yang kononnya amat tidak memuaskan hati mereka semua. isu ni sudah menjadi amat besar kerana they all dah bersatu hati untuk memecat ajk tu. tunggu keputusan aku je ni. hmm, aku terpaksa jadi jaksa pendamai pulak lepas tahun baru cina ni. lagipun, semangat dia org untuk memecat ajk tuuut! ni bukan main MEMBUAK-BUAK lagi. terutamanya semangat cik farah AKA ketua tingkatan.

ni kura2 yang femes kat sri aman. setiap hari, budak2 tu sibuk tengokkan kura2 ni. tapi kura2 yang senior 1 hormat lebih kecil dan lebih comel tetapi dah hilang.

adios!

14 comments:

Rae said...

Cerita cikgu yang 'MEMBUAK-BUAK'!
(kononlah!)
haha! Cikgu tukarlah ajk 2 cikgu.
its Da rite choice for the awesomeness of 1 Fasih!!!

danny said...

camne nak ingat nama student? ada petua tak?

Jankaulu said...

seronok pulak baca tulisan cikgu, teringat pulak masa mengajar di Besut, kelas dihias meriah...

alias derais said...

cik ilana yang cun,
what ever yg kita buat tu memanglah utk kebaikan kelas kita.but then, kena pikir pulak perasaan suma orang. anyway, kita bermesyuaratlah dulu after cny nanti k. :)

encik danny,
kena selalu panggilkan nama diarog ni. kalau tak ingat nama diaorg, buleh merajuk tau. kalau kita teringat pulak, punyalah hepi budak2 tu. lagi2 kalau budak perempuan.

encik jankaulu,
ramai orang tak suka jadi guru kelas, banyak kerja nak kena buat. tapi, jadi guru kelas ni best sebenarnya. hias2 kelas ni salah satunyalah. mengajar sekolah menengah senang skitlah. budak2 tu yang buatkan. kalau sekolah rendah pulak, hmmm kerja guru kelaslah nampaknya.

Unknown said...

salam dude, seronok kat skol baru. harap seronok sampai bila-bila.

Unknown said...

ngeee~~

munster said...

ala cikgu ingat tak nama saya
sau mun lah
n why u cakap tentang dude respect!
dialah yg paling femes tapi dah menghilang tiba tiba di dude world

LeEmOn=) said...

alaa... mmg la da kids in 1 H comel... bwahaha! btw ni Hana a.k.a. Puteri Naga =P

alias derais said...

tq ainin-

tq azrianna atas perasaan jelesmu itu.

tq sau mun- i dah ingat suma nama-n pasal kehilangan tu, i simpati dgn kelas u all

tq puteri naga-ya comel but sumtime nakal.

iman said...

ye ker cikgu ingat sume nama???

alias derais said...

cik imansyafiq-i dah ingat suma namalah-nama awak yang panjang tu pun saya dah ingat tau.

Sylvia S. said...

haha (: Cikgu Alias blog cun giler :D

-Sze Vei

alias derais said...

tq sze vei.

iman said...

DUDE!!!!