Thursday, July 23, 2009

liwat-ketawa-complain!

kisah2 pendek yang amat pendek pula tetapi ada satu yang tak sangat pendeklah.

liwat atau lewat?
adalah satu manusia ni. di celah2 rintik hujan dan detik waktu yang mendesak, dia terkocoh2 ingin meninggalkan sekolah-ada hal katanya. itulah dia, dalam kecoh2 tu ada orang bertanya, " apahal ko gopoh2 sangat ni?" kemudian, dia menjawab dengan amat pantas, " aku dah liwat ni," katanya tanpa dia sedari ada sebutan perkataan yang mendatangkan makna yang amat bahaya.

aku beberapa kawan yang lain yang tumpang dengar ayat dia tu ketawa terkekeh2lah. okey, habis kisah satu.

misi yang ketawakan pesakit.

aku perasanlah bila anak aku tidur waktu malam, nafas dia macam tak selesa sangat sebab kahak yang banyak agaknya. atas keprihatinan seorang bapa dan ibu, ibu bapa anak aku itu pun membawanya ke klinik. sebagai bapa mithali, aku dukung anak aku while mem aku pula dari awal lagi jadi driver-sampai saja di klinik, ada satu misi tu suruh aku letakkan irfaan di atas penimbang-bayi mesti dibaringkan-aku yang mendukung irfaan letakkan dulu irfaan dalam keadaan berdiri sementara aku kemaskan cekakan tangan aku di kedua2 belah ketiak irfaan-entah apa malangnya, misi yang melihat aksi aku tu ketawa sambil menoleh ke arah misi yang satu lagi sambil berkata dengan sinisnya, "berdiri" merujuk tindakan aku letak irfaan berdiri di atas penimbang itu. misi tu fikir aku memang nak timbang irfaan sambil berdiri iaitu sesuatu yang yang tidak kena caranya-misi dua orang ini menjalinkan kerjasama yang amat padu dengan cara ketawakan aku bersama2 pula kerana kelucuan tahap cipan agaknya-aku hilang sabar lalu aku melontarkan vokal aku dengan padat dan sendat ke arah kedua2 misi yang ketawa tu dengan kata2 manis seperti ini," can u stop laughing at me? kerja u ialah membantu pesakit n bukan ketawakan pesakit,faham!-kesimpulannya, misi dua orang tu terkejut kecipanan lantas meneruskan kerjasama mereka yang amat terserlah itu untuk tersengih2 kemalu-maluan bersama2. padan muka!

kerja complain!

oh adalah satu makhluk ni, bila orang buat kerja, jangankan batang hidung, malahan kaki, tangan, dan lain2 anggota badan dia langsung tak nampak-ghaib macam tu je-kebolehan dia mengghaibkan diri dalam masa yang singkat ni kira genius tahap dewa--tapi bila orang dah siap buat kerja, sekali lagi kegeniusannya terserlah kerana dia muncul tepat pada masanya dengan gaya amat selamba dan dengan bijaksana pula dia mula complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,
complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,
complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,
complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,complain,
complain,complain,complain (banyak lagile perkataan ni aku kena taip sebab complainnya banyak berkoyan-koyan tau.) soalan aku kepada makhluk ni, "hoi, ko ni bila nak insaf?"

yang dalam mangkuk tu ialah cendol pulut yang ada letak aiskrim dari restoran jo cendol pulut di jalan ke bukit kayu hitam-yang pegang baby tu ialah isteri kepada bapa anak aku n yang dipegang oleh mama anak aku itu ialah anak isteri aku dan aku.
gambar ni ditujukan buat cik farhana dan manusia2 lain yang nak tengok gambar anak aku dengan mem aku-tengoklah sepuas hati korang.

byes!

2 comments:

danny said...

ALAMK BESTNYE... LAMA TAK MAKAN CENDOL PULUT KAT JO CENDOL PULUT NAPOH

alias derais said...

ye-cendol tu memang sedap-tapi aku rasa sejak akhir2 ni cendol tu macam makin sikit pulak dia letak dalam mangkuk-entahlah-tapi cendol pulut tu memang sedaplah.