Tuesday, February 4, 2014

karipap popia papa

salam tuan-tuan,

suatu malam yang hening, tiba-tiba mem bertanyakan soalan yang mudah tetapi kadang-kala menyebabkan jawapannya amat sukar untuk dijawab.

soalannya:

"Awak nak makan apa malam ni?"

kadang-kala, mudah amatlah menjawab soalan begini. namun, ada kalanya, soalan ini bagaikan amat sukar pula untuk dijawab. aku terasa ingin makan sesuatu tetapi tidaklah pula terfikir apakah sesuatu itu. makan nasi susah biasa. makan mi goreng atau apa-apa yang sama angkatan dengannya sudah biasa. akhirnya, aku menjawab soalan itu dengan persoalan pula.

"Entahlah," kataku. "Rasa macam nak makan sesuatu tapi tak tau apa dia," jawabku.

"La, nak makan apa pun tak tau?" kata mem.

kemudian, mem pun cubalah membantu aku dengan mengemukakan beberapa jenis masakan yang biasanya aku suka makan. spageti? bukan. bihun goreng? bukan. pizza? bukan. nasi goreng? bukan.

"Habis tu nak makan apa?" soal mem.

aku hanya mengangkat bahu. kemudian, aku menjawab dengan ringkas.

Makan roti aje lah," kataku.

kemudian, aku keluarlah dari rumah untuk membeli roti. roti yang ada di rumah lebih sesuai utk anak-anak.

ketika sedang memandu cik viva itulah aku teringat nak makan karipap. lalu aku singgah ke wellmart dan beli kentang, sedikit isi ayam, daun sup, dan sebungkus tempah kari dan kulit popia (sebab aku malas amat nak menguli tepung untuk buat kulit karipap).

sesampai saja di rumah, aku mula kerjakan kentang dan kerja potong2 kentang mengikut pptongan dadu, dan hancurkan isi ayam. kemudian, sewaktu mem masih di atas melayan anak2, aku mula menumis bawang dan kemudiannya menyediakan inti karipap. ketika mem tersedar sesuatu berlaku di dapur, beliau turun dan;

"Eh, tadi ada orang cakap nak makan roti je?" soal beliau.

"Alah, roti tak best," jawabku.

"Papa masak apa tu?" soal iffah.

"Karipap," balas mem. "jom adik, kita naik ke atas. jangan kacau papa," kata mem lagi.

inti karipap siap dan ketika aku biarkan intinya sejuk sedikit, aku mula keluarkan kulit popia. tidak lama kemudian, kerja menggulung kulit popia dengan inti karipap pun bermula.empat biji kentang bersaiz sederhana dengan sedikit isi ayam mampu membuatkan aku menggulung sekitar 24 biji popia. berbaloi kan?

inilah rupanya karipap popia aku.

kami makan popia karipap itu dan sebahagiannya aku simpan untuk dibawa ke sekolah. malangnya, esok pagi, aku terlupa nak membawanya ke sekolah dan karipap popia itu semuanya selamat mendarat di meja mem di sekolah. asalkan ada orang makan, kira berjayalah tu kan?

nota untuk puteri isyatur radiah : oh aku teringat bentuk masakan yang lebih kurang sama seperti ini yang disediakan oleh puteri isyatur radiah. tapi inti dia lain bebenar. dan masakan itu amat sedap. bilalah dia nak masak lagi kan. sama2lah kita tunggu. nak kata sampai berjanggut, aku memang dah berjanggut. 

 selamat tinggal tuan-tuan.



3 comments:

Puteri's territory said...

Laaaa...tak perasan namaku disebut.

Puteri's territory said...

Laaaa. ...tak perasan namaku disebut. Apa kata kita buat barter system. Popiah karipap dgn popiah cheese crabstick.

Puteri's territory said...

Laaaa...tak perasan namaku disebut.