Tuesday, February 4, 2014

kuah rojak tradisi papa

salam tuan-tuan,

aku memang suka makan rojak buah. sejak kecil-kecil lagi aku sudah menetapkan bahawa salah satu makanan kegemaran aku ialah rojak buah.

namun, tahun berganti tahun, zaman berganti zaman, kuah rojak tradisi bagaikan pupus di telan waktu. setiap kali aku membeli rojak buah di tepi jalan, hasilnya amatlah mengecewakan. kuah rojak yang dicampur buah-buahan tropika ialah gabungan gula kasar + kicap masin manis + cili (untuk rasa pedas) dan itu saja rasanya.

aku cuba pula membeli kuah rojak yang ada di  pasaran, termasuk yang berjenama mak A, mak B, mak C, atau apa-apa mak lagilah tetapi tetap tidak mampu memuaskan hati aku yang kepingin merasakan kuah rojak tradisi yang aku pernah makan suatu ketika dahulu.

sudahnya, aku mencari-cari resepi di internet dan aku berhasil ketemu kuah rojak yang agak kena dengan rasa yang aku inginkan. resepinya mudah saja, iaitu sos cili+belacan bakar+kicap manis masin+cili giling/boh+bijan+tepung ubi (untuk memekatkan kuah)+gula merah+gula kasar (jika perlu) + semangat yang berkobar-kobar serta membuak-buak!

campurkan semuanya dan masak. akhir sekali, masukkan bijan yang siap digoreng tanpa minyak pada awal2 tadi. dah siaaaaaapppppp. sedap pulak tu.


selesai satu masalah.

 irfaan makan rojak buah aku yang ringkas (terdiri daripada sengkuang/nenas/epal (aku tambah suka2)/timun/jambu batu) dan beliau nak tambah lagi. kata beliau;

"Sedaplah rojak yang papa buat ni."

memanglah.






terima kasih pengirim resepi kuah rojak di internet. usaha anda amat bermanfaat.


selamat tinggal tuan-tuan.





No comments: