Wednesday, February 6, 2008

namun ku punya hati...

korang taulah bila jadi cikgu ni. bukannya mudah, beb. tapi, memang dah jiwa aku. dulu2 pun, masa cikgu di sekolah aku tanya apa cita2 aku, jawapannya cikgu. akhirnya, jadilah cikgu.
walaupun gaji cikgu ciput, aku happy beb dengan kerja ni. hari2 aku menghadapi berbagai-bagai jenis manusia. ada yang ok dan ada yang ko. tapi, budak2 ni jahat2 dia pun, dia tetap manusia.
semalam, tanpa sorang pun sedar, perasaan terharu mendorong air mataku yang mahal merembes di tandas. budak ni, punyalah bermasalah. dah dua kali kena gantung sekolah. tapi, bila tukang sapu sampah sekolah aku kematian suami sebab accident di tempat kerja, budak ni dermakan rm50.
"Wei, banyaknya u nak donatekan. ada duit nak makan ke lepas ni?" aku terkejut.
"i got another two ringgit, cher." jawab budak tu.
"dua ringgit? cukup ke nak makan?" aku bertanya lagi.
"It's ok, cher. i pity to dat aci la," jawab budak tu.
budak tu kasi aku not rm50 itu n blah terus. aku amik duit tu n serahkan kepada badan badan pengawas yang menganjurkan kutipan derma kilat tu. senyap2, aku rekodkan merit untuk budak 'jahat' yang ada hati tu.

Tuhan maha kaya.
tengok, dalam jahat2 diapun, dia ada hati.


aku n beberapa orang cikgu lagi bawak budak2 untuk programme leadership camp di Taman rimba Commonwealth, Rawang baru2 ni. hutan buluh dia cantik.

No comments: