Monday, September 8, 2008

terima kasihlah korang!

1 Sept. hari tu, student aku yang bernama Nadia menyambut hari jadinya yang ke 13. bukan dia sahaja, bekas student aku iaitu Ainul Izzuddin turut menyambut hari jadi pada tarikh yang sama untuk kali yang ke 15. aku pun sambut hari jadi pada tarikh yang sama jugak. so, sesiapa lagi yang hari jadi pada hari yang sama, selamat hari jadilah buat korang.

terima kasih buat nur ziany dan kengkawannya yang menganjurkan sambutan hari jadi kepadaku lebih awal iaitu pada 29 Ogos yang lalu. aku memang suka kek coklat tu. juga terima kasih kepada student aku yang menghantar sms pada 1 ramadan itu untuk mengucapkan selamat hari jadi kepada aku, terutamanya student yang kini telah pun berada di uni tetapi masih tidak melupakan tarikh itu. terima kasihlah korang!

ah, bacalah puisi ni. dah lama jugak aku tulis puisi ni.

Pesanan Buat Sahabat
(sempena hari kelahiranmu)

sahabat
bertolak dari sini
derap langkahmu semakin jauh
meninggalkan masa lalu
kenang-kenanglah seadanya
memori masa silam
yang indah sematlah di ingatan
yang pahit usahlah kau lupa
jadikanlah pengajaran
tika menongkah arus cabaran

sahabat
hidup ini penuh ranjau dan onak duri
yang datang menguji kesabaran dan kekuatan
maka pintaku padamu
tabahkanlah hatimu
teguhkanlah imanmu
usahlah dikau gentar
usahlah dikau lupa
Tuhan sentiasa bersamamu

sahabat
tingkatkanlah keyakinan dirimu
mara teruslah mara
semarakkan semangat yang membara
moga dikau berjaya!

26 Sept. 2001

aku memang lemah sikit menulis sajak. dulu2 pun pak zubir ali selalu tegur aku kerana sajak aku semuanya direct dan tak ada guna perlambangan segala. masa tu, aku khabarkan beliau alasanku bahawa aku tanak sajak aku kelihatan begitu subjektif utk ditanggapi oleh khalayak penikmat. lagi satu katanya, "apasal awak punya sajak asyik2melankolik je nadanya?"

yang sebenarnya, aku bukannya suka sangat menggunakan nada suara yang tinggi bila baca sajak. tu la pasal sajak aku suma2pun melankolik je.

okies, bye!

2 comments:

Unknown said...

hepi belated besday. Awat tak habaq?

Semoga jadi bapa yang mithali.

alias derais said...

ainin, buat apa nak habaq kat orang. terima kasih le kerana ko ni kira ada kepekaan la jugak. selamat berpuasa!