Friday, October 8, 2010

the jiran-siri empat



ini ialah entri khas yang akan memperkatakan tentang jiran nombor 4 aku. nama beliau bermula dengan huruf s diikuti huruf u dan h dan a dan f dan n dan a. itulah klunya. harap korang dapat menyiasat siapakah beliau yang aku maksudkan.

jelasnya, beliau kurang bercakap. amat kurang aku rasakan-kerana beliau sentiasa kerja, kerja dan kerja. pernah suatu ketika, ketika loceng sekolah telah lama berdering menandakan bahawa masa pulang dah tiba, aku mendapati beliau masih setia-tekun-ikhlas-rajin-menulis dan menanda buku tanpa jemu-oh, sungguh terpuji.

lalu aku pun mendekati beliau-pada jarak yang selamat-dan-tidak menimbulkan syak wasangka-aku pun berkata, dengan agak perlahan-kerana mesti berhati-hati ketika berbual dengan beliau-inilah yang aku katakan, "cikgu, dah boleh balik dah, cikgu," kataku. dia memangdang ke arahku-dengan senyuman yang amat sedikit-lalu aku berkata lagi," besok cikgu sambunglah lagi kerja cikgu," begitulah aku cuba merasuk beliau. namun, gagal beb. gagal segagal gagalnya.

beliau menoleh ke arahku lalu tersenyum-dengan amat sedikit-dengan senyuman yang dikawal-kawal agar tidak berlebihan-itu jelah-dia senyum je.hampeh betul!

sebenarnya, atau sebetulnya, aku kurang mengenali beliau kerana beliau amat kurang bercakap tetapi begitu banyak bekerja-berkoyan-koyan banyaknya. yang aku tahu, beliau ini kelihatan seperti amat pendiam, bersopan, pemalu, elegan, berkarisma, berkaliber, dan berkoyan-koyan lagilah karektor yang terpuji.

namun, sungguh malang kerana aku tidak pernah dapat mengenal pasti satu lagi kehebatan beliau. sehinggalah ketika aku dan beliau pergi ke sekolah aminuddin baki-dengan beliau menjadi pemandu- (kesian encik avanza)-aku masih tidak menyedari kehebatan beliau ini-sehinggalah aku pulang dengan selamatnya ke sekolah, jiran nombor 3 bertanya, " okey tak dia memandu kereta," soal jiran itu. aku menjawab, "okey." jiran nombor tiga terkejut. lalu aku pun terkejut sebab jiran nombor tiga dah terkejut. jiran nombor tiga bertanya lagi, "okey macam mana? tak laju ke?"

aku menjawab, " okey je-tak laju-pemandu berhemah," jawabku.

lalu aku terpandang jiran nombor satu dan jiran nombor tiga menggeleng-geleng kepala. aku tak ingat siapa yang melontarkan ayat ini. bunyinya macam inilah: "dia tu kan kalau memandu kereta macam ribut tau."

mendengarkan kata-kata itu, dadaku berombak kencang-debaran memuncak-lalu aku teringatkan satu lagu p. ramlee ini. macam nilah lagu dia.

ALLAH selamatkan kamu,
ALLAH selamatkan kamu,
ALLAH selamatkan Alias Derais,
ALLAH selamatkan kamu.

hehe.

jiran nombor empat, jangan marah ye. teruskan tersenyum sedikit-sedikit dengan kawalan senyuman yang sempurna.

byes!

No comments: