Friday, October 8, 2010

keciputan dan budaya penciputan dalam kuteow kerang

nota: wajah kuteow kerang yang digoreng sendiri oleh diriku pada petang yang hening itu.



pernah tak bila korang order kuteow kerang ke, kuteow goreng ke atau char kuteow, korang dapati jumlah kuteow yang dihidangkan dalam pinggan yang memang sudahpun bersaiz piring itu semakin ciput?

jika soalan ini ditanyakan kepada diriku sendiri, aku akan sekuat hati dan seikhlas hati mengatakan ya. jadi isu yang akan ditimbulkan dalam entri ini ialah keciputan kuteow dan budaya penciputan yang berleluasa.

semalamlah harinya apabila aku singgah sekejap di seksyen berapa ntah shah alam utk clearkan cek-aku singgahlah kejap kat restoren tepi meybeng tu. tanpa segan silunya aku telah mengorder kuteow kerang dan teh ais kureng manis. agak beberapa minit menunggu, pekerja restoren pun hantarkan kuteow kerang-dah aku terpaku sekejap-sebelum kuteow itu mendarat di dalam perutku-aku sempat mengeluh di dalam hati-'eh, ciputnya kuteow ni. cukup ke nak membaham ni?'

jadi, itulah isunya sekarang ni. isu kuteow yang terlalu ciput dan pemilik restoren tidak rasa bersalah mengecaj pelanggan rm3.50 sepinggan (actually saiz piring). mungkin korang baca entri ini dan cakap, 'nak makan banyak-goreng sendirilah,'-aku tak pedulipun apa korang nak kata-tapi ciput tetaplah ciput-sedangkan harga tidaklah ciput.

teringat balik kalau makan kat kampung2, tukang masaknya memasak sepenuh hati-makan biar kenyang-berkat sikap itulah dan budaya penciputan yang tidak diamalkan-perniagaan dia tetap on seperti biasa walaupun bangunan kedai kelihatan amatlah uzur-orang tetap berkunjung.

kesimpulannya, jangan ciput sangat dan mengamalkan budaya penciputan terhadap makanan yang berkos rendah kepada pelanggan sedangkan keuntungan yang pengusaha restoran dapat berkoyan-koyan.

gambar kat atas tu ialah kuteow kerang versi alias derais. bahan2 yang digunakan;

1)satu peket kuteow
2)taugeh
3)kerang
4)sedikit cili
5)seulas dua bawang merah dan putih-untuk menumis
6)kicap
7)garam=amat ciput
8)daun bawang-seciput
9)bawang goreng-seciput

hasilnya;

1)dapat makan banyak2-makan beramai2 bersama puan salmiza dan saudara irfaan
2)lagi sedap (mengikut selera aku) dan berdasarkan pujian puan salmiza yang tak pandai berpura-pura
3)lagi puas-boleh tambah2
4)kos dalam rm4

makan kat restoren tepi meybeng
1)ciput seciput ciputnya
2)rm 3.50 (untuk seciput kuteow)
3)tak puas-sebabkan kalau makan panas2 kan sedap

kesimpulannya, lain kali masak jelah sendiri-bukan susahpun.

byes.



No comments: