Sunday, October 3, 2010

perihal manusia hebat



alkhwarizmi
ibn sina

pendahuluan
aku menonton dokumentari dalam channel 555-aku rasa budak2 sekolah tak ramai nonton siaran ni. tajuk dokumentari tu ialah science & islam. ada beberapa perkara yang membanggakan akulah-

pertama
pakar pengkaji yang merupakan sejarawan dari benua eropah menyatakan bahawa perubatan islam merupakan asas ilmu perubatan yang digunapakai pada hari ini di seluruh dunia. menurut pakar itu, suatu ketika dahulu, ketika zaman khalifah arrasyidin, sudah wujud gelombang ynag kuat terhadap penguasaan ilmu pengetahuan tetutamanya, ilmu sains ynag menjurus ke arah bidang perubatan.

kedua
nama tokoh yang amat disegani iaitu ibnu sina telah disebut sebagai tokoh terulung dalam dunia perubatan tersebutlah. buku tentang perubatan yang beliau hasillan pada masa itu -bukanlah sekadar buku biasa-tetapi sebaliknya antara ensiklopedia terawal tentang sesuatu bidang di dunia ini. menurut pengacara dokumentari itu, ensiklopedia itu terlalu bagus dan terlalu tersusun sehinggakan buku-buku lain tidak mampu memberi saingan kepadanya.

ketiga
tokoh matematik yang terulung juga lahir dalam kalangan orang islam iaitu al khawarizmi-beliaulah yang mula-mula sekali mewujudkan sistem kiraan matematik yang dinamakan algebra. menurut pakar sejarawan itu, alkhawarizmi. alkhawarizmi menguasai ilmu matematik yunani(geometri) dan india (simbol huruf).

kesimpulannya,
lalu akupun berfikir--hmmm, camne ye nak jadi manusia2 hebat seperti ini-menyumbangkan, menginspirasikan, menguntungkan, haih-mana doraemon ni-kasi le alat2 khas nak jadi macam tu.

byes.

No comments: