Tuesday, February 24, 2015

oh kucai!

salam tuan & puan,

entah kenapa aku secara tiba-tiba amat suka menanam pokok ini.  ketika aku pergi ke nursery lot 52 sungai buloh, aku ternampak pokok kucai ini yang dijual pada harga rm12 sepasu. pasu buatan sendiri aku sebetulnya dapat memuatkan empat pasu kucai. namun, kucai yang ada di kedai itu hanya sepasu. walaupun begitu, aku tetap membeli sepasu kucai tersebut.

kucai yang dibeli itu sudah berbunga. dan sunguh tidak disangka-sangka, bunga kucai yang tua itu yang kemudiannya aku taburkan di atas pasu bunga panjang buatan sendiri itu tumbuh. kemudian, aku semaikan pula baki beberapa butir benih kucai di dalam pasu kecil. alhamdulillah, menjelang satu minggu, benih kucai mula beraksi!

dan lebih menyeronokkan lagi, ketika pulang ke kampung baru-baru ini aku terperasan ada tanaman kucai di rumah ibu mertuaku. hasilnya, penuhlah sudah ruang yang masih berbaki di dalam pasu buatan sendiri sepanjang 3 kaki itu. dan petang tadi, ketika menyiram pokok, aku perasan kucai ini mula menjulurkan daunnya. alhamdulillah!

 bunga kucai ibu mertua. tak lama lagi bercambahlah benihnya.
 pokok kucai yang dibeli di nursery sungai buloh lot 52
 pokok kucai ibu mertua
kucai ibu mertua yang dipotong daunnya ketika ditanam.
anak kucai yang disemai mula tumbuh.


oh bahagianya! 








No comments: