Tuesday, September 15, 2015

kem tahan lasak di kolej ke lima, UM dan perihal tolong-menolong

Sahabat baikku menjadi penyelaras kem tahan lasak. kem ini kami adakan di Kolej kelima, UM. adalah sekali beliau mengeluh tentang sikap kawan yang tak reti mengenang jasa.
      "Waktu dia buat program, nama aku  awal-awal lagi dah muncul dalam senarai AJK dia," katanya. "Aku tak kisahlah sebab aku ingat kalau hari ni aku tolong dia, esok dia tolong aku pulak," katanya lagi.
       aku sekadar menganguk sajalah.
      "Tapi yang aku sakit hati ialah bila aku pula buat program, dan aku letakkan nama dia dalam pasukan aku, dia keluarkan ayat ini; kenapa saya? takde ke orang lain?" terang sahabat ini.
        aku terdiam lagi.
       " Kalau engkau, sakit hati tak?" soalnya pula.
       "Tentulah aku sakit hati," kataku, bukan hendak menyimbah minyak ke dalam api, tetapi itu kenyataannya.

aku suka ayat sahabat ini: hari ni aku tolong dia, esok dia tolong aku pulak. sebenarnya, bukanlah bila kita menolong orang, kita harapkan balasan, tetapi alangkah seronoknya kalau kita tolong-menolong. buat apalah nak berkira sangat tenaga dan kepakaran yang banyak tu. malulah sikit kat semut dan kerengga yang menjadikan tolong-menolong dan kerjasama sebagai amalan harian.

malaslah nak tulis lagi. biar gambar bercerita. sebenarnya, banyak gambar yang aku snap hari tu tetapi ini sahajalah yang termampu diuploadkan.

nota: gambar edit sikit guna photoshop cs3 -artistic filter paint apa ntah.






                                      ni anak murid kesayangan semua cikgu. kata beliaulah.

cikgu yusof, pengetua sekolah, pengetua kolej ke 5, UM, YDP PIBG, dan penolong2 kanan.


selamat tinggal tuan2.



No comments: