Saturday, October 25, 2014

aku dan kuaci

suatu masa dahulu, aku bukan main suka lagi makan kuaci. sejak zaman sekolah dulu membawa ke zaman menonton bola dengan budak-budak kampung. waktu nonton bola tu, mulut tak berhentilah mengupas kuaci. sekarang zaman tu dah berlalu. adalah sesekali aku beli kuaci tetapi sesekali itu amalah sesekali. maksudnya, jarang amatlah.
gambar kuaci ini dipinjam dari blog orang lain. maaf, terlepas pandang alamat blognya.


ini kisah semalamlah. kisah pergi ke cameron highlands. semasa melawat taman mardi tu, aku terpandang pokok bunga matahari. selama ini, aku tahulah berapa besarnya bunga matahari ni dan kuaci dihasilkan dari bunga matahari inilah tetapi aku tak pernah berkesempatan berada dekat dengan bunga ini seperti semalam.

jadi, semalam aku berkesempatan berdiri dekat-dekat dengan bunga matahari dan merakam detail bunga matahari ini. korang tengoklah detail bunga matahari ni. canon 7D ditambah dengan reynox 250 dapatlah hasil yang macam ni. nak beli lensa macro macam tak berbaloi je memandangkan aku bukanlah jenis yang tabah sangat merakam gambar makro.

ini bahagian tengah bunga matahari ye. ini detail dia.

ini pula bahagian tengah ynag kuningnya dah gugur atau digugurkan dengan sengaja oleh pengunjung. yang hitam2 tu kuacinya yang masih terselamat. dah bahagian yang lompong tu kualinya telah arwah.

ini detail kuali yang tersembunyi di bahagian bawah kuning (bahagian yang aku taktau apa namanya) tu.

ini tentulah bunga matahari.

beginilah agaknya yang berlaku kepada bunga tersebut apabila pengunjung yang  cuba menyentuhnya. ini ialah salah seorang pengunjung hari tu yang kagum dengan apa yang dilihatnya.


gitulah kisahnya.

adios!

No comments: