Saturday, July 24, 2010

aku dan masakan

gambar hiasan-aku jumpa gambar ni kat internet-makhluk apakah ini?

oh hari ini mem masak kari ikan tenggiri-n aku suka sangatlah sebab aku memang suka kari ikan pun-kalau kat kantin sekolah tu, n if ada hari yang kak long masak kari ikan-aku takkan lepaskan punya-masalahnya, kari ikan kaklong ni muncul sekali-sekala je-yang muncul hari2 ialah ikan keli yang tak sekalipun aku cuba.

oh biarlah aku membongkarkan rahsia yang sebenarnya bukan rahsiapun- aku suka memasak-aku bercadang nak jadikan memasak sebagai hobiku-tapi ada halanganlah.

halangan2nya seperti di bawah ini. (chewah, aku sengaja memasukkan ayat skema macam ni utk mewujudkan kepelbagaian)

1)mem taklah menggalakkan sangat aku memasak-takut aku kotorkan dan melakukan sepahan di dapur-itu alasan beliaulah-tetapi seingatku, aku tak pernah sepahkan dapur pun-mungkin mem sedang mewujudkan konspirasi dalaman-minyak terpercik di sana-sini tu memang ada-i think dat is alasan utamalah.

2)mem cakap, dia kesian kalau aku memasak kerana aku biasanya mengambil masa yang lama berbanding dirinya itu ketika memasak-hmmm, sebenarnya, bahagian ni aku dah improve dah-dulu2 lagi teruk-kalau memasak tu, berejam2 aku dok kat dapur. (halangan ini menunjukkan ada nilai kasih sayang n belas kasihan)

2)mem pun suka masak n masakan dia amatlah kena dengan seleraku-terima kasih kepada isteri yang best yang setiap kali memasak aku tak pernah rasa tak best-atau aku memang pemakan orangnya-oh aku tak taulah-tapi bahagian ini aku amat banggalah dengan isteriku itu.
(halangan ini ada menunjukkan ada nilai kesyukuran)

3)aku pun sebok dengan banyak benda lain kat dunia ni-sebab tu aku tak berkesempatan memasak sesangat-kalau buleh, aku nak jadi tukang masak je kat rumah aku tu. tetapi dalam kehidupan seharianku ini, ada hari2nya di mana aku tidak mampu berada di rumah pada masa tukang masak rumah mula menjalankan tugas semahu2nya. (halangan ini ada menunjukkan nilai tanggungjawab terhadap keluarga)-chewah!

oh aku sebok2 cakap pasal memasak ni, apakah jenis masakan yang aku buleh masak?

sebenarnya, takdelah banyak sangat jenis masakannya yg aku buleh memasakpun-setakat menggoreng ikan dan kaum2 sejenisnya, menggoreng mi n kaum sejenisnya, menggoreng nasi n kaum sejenisnya, masak kari2 n kaum sejenisnya, masak sup n kaum sejenisnya, dan lain-lainlah. jadi, bahagian ni aku taklah bangga sangat-kena banyak belajar lagi.

oh gambar kat atas tu ialah beruang-kesiankan-bulu dia suma dah gugur.

byes manusia!

No comments: