Saturday, July 24, 2010

buang bayi lagi.

anak ialah harta yang tidak ternilai harganya-usahlah dipersiakan.

aku menonton buletin utama pukul 8 tadi-oh lagi satu kes bayi yang dibuang. kali ini bayi yang baru dilahirkan dalam tempoh dua puluh empat jam itu dibuang di dalam tong sampah pula.

lalu aku teringat kembali kata2 ustaz siang tadi semasa beliau memberi ceramah tentang israk mikraj- kata beliau," sejahat2 abu jahal pun, dia berzina dengan perempuan lain yang dia tak kenal (maksudnya bukan ahli keluarganya) tapi manusia hari ini, berzina dengan anak sendiri."

aku termangulah mendengarnya. kemudiannya, ustaz berkata lagi, "Sejahil2 manusia zaman dulu, bila dia dapat anak perempuan, anak dia yang masih hidup itu ditanam- adalah juga kubur anak dia tu. manusia sekarang tak tanam anak-main buang je kat mana2 dan biarkan anak2 digigit semut dan anjing."

kejamlah manusia zaman ini-semuanya didorong oleh nafsu je. semoga ALLAH membalas kembali perbuatan ibu bapa yang zalim terhadap darah daging mereka sendiri ini secepatnya-biar jadi pengajaran kepada orang lain-dan semoga kemarahan ALLAH itu tidak ditumpahkan ke atas kita semua-seperti mana manusia2 terdahulu mengalaminya.

wassalam.

No comments: